sobota 23. června 2012

Rise Inku

10. - 14. 6. 2012
Rano jsem v Piura sedla na autobus do Chiclayo, kam jsem prijela po obede. Nechala jsem batoh na nadrazi, koupila si listek na nocni autobus do Lima a sla se projit po meste. Zas az tak moc zajimaveho jsem tam nenasla, turisty jsem taky zadny nepotkala tak jsem si sedla na kaficko a napsala nejaky ten radek do denicku.
Z Chiclayo jsme vyjeli na dvanactihodinovou jizdu do hlavniho mesta krasnym autobusem a jeste k tomu jsem mela dvousedacku pro sebe tak jsem se i trochu vyspala. Jak vsichni rikaji, je pravda, ze cim vic na jih se clovek posunuje, tim hezci luxusnejsi autobusy maji, ale take drazsi :o)
V Lima jsem vystoupila rano v ramci nejakeho obrovskeho nakupniho strediska. Bylo to asi neco noveho, protoze jsem o tom nemela ani zminku ve svem pruvodci, tak ze jsem neco usmlouvala s panem taxikarem a nechala se odvezt do ctvrti Miraflores. Je to krasna moderni ctvrt, kde je udajne velmi bezpecno a prevaha hostelu je prave zde, ale i pres to maji vsude ostnate draty, tak nevim, jak to s tou bezpecnosti opravdu je :o) Mela jsem namireno do jednoho hostelu doporuceneho Lonely Planet, ale bohuzel meli plno. Evka si totiz ubytovani predem nerezervuje, tak se pak nemuze divit, ze musi behat po vsech certech, nez najde volnou postel :o) Pani mi ale doporucila nedaleky Hitchhike Backpacker Hostel, kde meli moc hezky "dorms" a i dost volnych posteli. Ubytovala jsem se a hned vyrazila obhlidnout okoli. Je to opravdu moderni ctvrt hned na pobrezi tak jsem si udelal hezkou prochazku nedelnim ranem a sledovala mistni, jak si uzivaji volneho dne.
Odpoledne jsem sla shlednout prvni Inka ruiny a to Huaca Pucllana, ktere jsou primo uprostred Miraflores ctvrti. Je to divny, prochazet se po pyramidach starych stoleti a pritom koukat na moderni stavby kolem.
Dalsi den jsme potkala v hostelu Americana, respektive Polako-Ira :o) Davida, se kterym jsem se vydala do stare casti mesta. Sli jsem se podivat na mistni trh, prevazne s jidlem, kam vetsina turistu nejde. David je takovy "prirodni" muz a si potreboval nakoupit bylinky a cajicky tak co bych se nepridala. Dali jsem si tam vyborny juice, zatim jsem snad tak dobry nikde nemela a ochutnali mistni syry, taky velka namina. Pak jsem koupili jeho bylinky a i Coca caj, abysme byli pripraveni do hor :o) Stravili jsem tam cele odpoledne a pri ceste zpatky se jeste zastavili na obrovskem Inka trhu, proste suvenyry pro turisty, ale krasny :o)))
Na vecer jsem byla domluvena s Kamci kamaradem Samem, ze pujdem na veceri. Bylo to moc mile setkani, popovidat s nekym, kdo zna mistni pomery a muze mi dat nejake ty prave a hlavne pravdive rady a to vsechno zadarmo :o) Zkusila jsem teda Pisco Sour, coz je klasicky peruansky napoj, takova trochu jako margarita a vyborne seafood vcetne dalsi klasiky, coz je Ceviche. Marinovana syrova ryba v limetkove stave s chili paprickama a koriandrem. No co vam budu povidat, proste vyborna pochoutka...
Na dalsi den jsem mela naplanovany presun do Nazca. Bohuzel vcera jsem se zapomnela pidit po tom, kdy mi jede nejaky bus, tak ze mi rano prekvapive jede ujel a dalsi jel az odpoledne, tak ze do Nazca jsem prijela az asi v deset vecer. Tentokrat jsem si zamluvila hostel Pirwa, abych se tam za tmy nemusela moc po meste prochazet. V autobusu jsem se potkala s jednou Americankou Arian, co umela spanelsky, tak ze mi pomohla si v hostelu domluvit vylet na zitra. Nechtela jsem tam travit moc casu, myslela jsem, ze bych jeden den shledla Nazca obrazce a mozna druhy den zajela na piskove duny. Pan domaci mi ale rekl, ze bych tyto obe dve veci mohla stihnout v jeden den, protoze vylet na duny je na pul dne a let nad Nazca obrazcema je jen na pul hodky. To byla vyborna zprava. Domluvili jsme teda vse potrebne a po dalsim narocnem dni v autobuse jsem byla stastna se natahnout do postele.
Rano jsem mela byt pripravena na osmou a vyrazit na letiste. Jenze byla pekna mlha tak mi pan domaci prisel rict, ze zmenime plan, a ze nejdriv pojedu na pisecne duny a az odpoledne na obrazce. Sedla jsem teda do ctyrkolky a spolecne s dalsima peti nadsencema vyrazila za mesto. Kazdy jsme dostali "sandboard" a pokyny, jak se na tom snazit tu dunu sjet. No  padu bylo hodne, ale ve finale jsem to sjela bez jedineho. Pravda, nebyla to zrovna ta nejprudsi duna, ale i tak to bylo narocny. Pak nas tam vozil nahoru a stremhlav dolu po dunach a nakonec nas vysadil na pekne vysoky dune, kde jsme to radeji sjeli po brise. To byla rychlost blesku, ze se mi az kalhoty propalily, jak jsme svisteli :o) Pak uz jsme se vydali zpatky do mesta a zastavili se podivat na mumie v Chauchillas a na Cahuachi ruiny.
Po ceste do Nazca me vyhodili u letiste, kde uz na me cekal pan domaci a mel pro me vyrizeny vyhlidkovy let na ony zahadne obrazce, ktere patri mezi tzv. geoglyfy a dodnes neni prokazano, z jakeho duvodu byly vytvoreny. Existuje nekolik teorii a tou nejvice prijimanou je, ze obrazce maji ritualni nabozensky vyznam a slouzi jako zpusob komunikace s nadzemskymi bohy nebo jako obetina bozstvum. Dalsi teorie je astronomicky kalendar, zavlazovaci system a mimozemsky puvod obrazcu. Toz, kazdy si muze vybrat to sve, ale kazdopadne je to uzasny, jakkoli a proc uz to vzniklo :o) Vsichni jsme si to moc uzili, krome jedne nasi pasazerky, ktere nedelalo uplne dobre, jak se letadylko naklanelo a krouzilo nad kazdym obrazcem.
Pak me pan domaci odvezl zpet do hostelu, kde jsme si dala sprchu a zbavila se vseho pisku a po devate me odvezl na nocni autobus do Arequipa. Tam jsem se potkala s Francouzem Geoffray, ktery byl se mnou na dnesnim vyhlidkovem letu. Kdyz jsme rano vystoupili v Arequipa tak jsem se s nim vydala hledat ubytovani. Umel docela spanelsky, tak nebyl problem najit mistni MHD a dojet do centra. Je pravda, ze nas par mistnich posilalo na taxi, kdyz videli turisty, ale my se nedali a ve finale nasli co jsme chteli. Ubytovali jsme se v Hostal Le Foyer a hned se vydali na obchuzku po meste. Jako prvni jsme sli do klastera Santa Catalina. Krasny objekt, ktery byl zpristupnen verejnosti az v roce 1971. Pak jsme obehli zbytek mesta a sli si odpocinout do hostelu, coz Geoffray vzal vazne a padnul za vlast, tak ja jsem sla vyuzit pocitace a dat nejake fotky na net. Pak jsme sli na veceri a snazili se vymyslet, co budem delat zitra. Chteli jsme jet do Colca Canyon na kondory a meli jsme na vyber dve varianty. Bud jet busem v 1.30 rano a prijet  tam kolem pul sedmy, kdyz se kondori probouzeji nebo si prispat, ale byt tam az po desaty, coz uz je mala sance kondory videt. Nakonec jsme se domluvili, ze pojedeme tim rannim alias nocnim autobusem, ale resili jsme to tak dlouho, ze nam na spanek zbyly jen dve hodiny :o(

Žádné komentáře:

Okomentovat